Projekt nr 2019-1-PL01-KA102-064449 pod nazwą „Europejskie praktyki wizją przyszłości”, zorganizowany dla naszej szkoły przez Powiat Malborski dla uczniów klas kształcących się w zawodzie technik mechanik i technik elektronik


Projekt nr 2019-1-PL01-KA102-064449
pn. „Europejskie praktyki wizją przyszłości”
Potrzeby:
- Podniesienie jakości kształcenia zawodowego praktycznego poprzez dostosowanie oferty edukacyjnej szkół uczestniczących w projekcie do potrzeb europejskiego rynku pracy. Poprawa kompetencji zawodowych uczniów z uwzględnieniem nowoczesnego wyposażenia pracowni kształcenia praktycznego, korelacji pomiędzy kształceniem praktycznym a teoretycznym, kompetencji interpersonalnych.
- Rozwój kompetencji społecznych i obywatelskich poprzez nabycie umiejętności współpracy w grupie, odnalezienie się w nowej sytuacji i adaptację do nowego, międzynarodowego środowiska pracy oraz organizację staży zawodowych dla uczniów , a także upowszechnianie dobrych wzorców kształcenia zawodowego.
- Podniesienie jakości edukacji językowej poprzez wprowadzenie metod zwiększających umiejętności posługiwania się językiem branżowym /technicznym/zawodowym, przełamanie barier komunikacyjnych i zwiększenie motywacji do nauki języków obcych. Praktyka zagraniczna umożliwi uczniom samokształcenie i poszerzenie zasobu słownictwa poprzez kontakt z ,, żywym językiem”.
- Wprowadzenie nowych metod/narzędzi, które dadzą uczniom możliwość zdobywania i wykorzystania wiedzy zawodowej w międzynarodowym środowisku zawodowym i promowanie mobilności, tak by ułatwić im ich dalszy rozwój osobisty, rozwinąć w nich poczucie przedsiębiorczości inicjatywy oraz zwiększyć ich zdolność do zatrudnienia oraz mobilność, a przez to wyrównać ich szanse na europejskim rynku pracy. Udział w stażach umożliwi poznanie organizacji i dyscypliny pracy w przedsiębiorstwach zagranicznych. Zdobyte przez praktykanta doświadczenie, potwierdzone certyfikatem EUROPASS Mobility, zwiększy szanse na lepsze zatrudnienie.
- Nawiązanie nowych kontaktów przez otwarcie się na współpracę międzynarodową –doskonalenie umiejętności zawodowych uczniów według nowoczesnych europejskich standardów, a przez to zwiększenie w nich świadomości wartości europejskich doświadczeń i zapewnienie ścisłej korelacji kształcenia zawodowego z potrzebami europejskich pracodawców.
- Promocja szkół uczestniczących w projekcie, w Europie i wymiana dobrych praktyk – organizacja wspólnych działań, a przez to umocnienie wizerunku szkół biorących udział w przedsięwzięciu w wymiarze międzynarodowym, poprzez kształtowanie pro-europejskiego wizerunku szkół w środowisku lokalnym. Szkoły jako placówki podejmujące skuteczną współpracę międzysektorową w celu zapewnienia kształcenia na europejskim poziomie.
Cele:
- Zwiększenie kompetencji zawodowych, wzbogacenie warsztatu pracy uczniów, m.in. poprzez zdobycie nowych umiejętności i poszerzenie wiedzy branżowej.
- Doświadczenie na płaszczyźnie europejskiej, które będzie stanowiło uzupełnienie do kształcenia praktycznego w szkołach. Uczestnictwo w zagranicznych stażach określonych zawodów (technik elektronik, technik mechanik, technik logistyk i technik ekonomista) umożliwi pozyskanie nowych form pracy, wiedzy i praktyk stosowanych w wymiarze europejskim, które ułatwią korzystanie z ostatnio pozyskanego nowoczesnego wyposażenia sal dydaktycznych w szkołach a także pozwoli na sprawne posługiwanie się różnymi narzędziami informatycznymi, nowoczesnymi technologiami
- Wymiana dobrych praktyk, pomysłów i informacji z zakresu elektroniki, mechaniki, logistyki czy ekonomii.
- Kształtowanie otwartości na różnice kulturowe i językowe.
- Wzrost kompetencji języka angielskiego (zarówno tego używanego na co dzień jak i branżowego).
- Nadanie europejskiego wymiaru szkołom biorącym udział w projekcie.
- Pozyskanie nowych kontaktów zawodowych (które można również wykorzystać do dalszej współpracy).
- Wzmocnienie umiejętności interpersonalnych (społecznych) poprzez podtrzymywanie pozytywnych relacji z pracodawcami i innymi uczestnikami, rozwój osobowości.
- Podniesienie umiejętności samokształcenia poprzez wzrost poczucia własnej wartości i samodzielności.